https://didshahr.ir/14633

میدان شریعتی اردبیل یکی از قدیمی‌ترین میادین این شهر است و در تاریخ این شهر رویدادها و حماسه‌های بسیاری را تا به امروز ثبت کرده است.

شریعتی اردبیل

به گزارش دیدشهر؛ میدان شریعتی اردبیل در گذشته بعلت قرارداشتن مجسمه شاه در آن، به میدان مجسمه معروف بود.

میدان شریعتی به‌عنوان یکی از چشم‌اندازهای شهر، از پرتردد‌ترین خیابان‌های این شهر است.

در اطراف این میدان مراکز تجاری و اداری زیادی قرار دارد و به همین علت میدان شریعتی یکی از پرتردد‌ترین و جذاب‌ترین میدان‌های شهر اردبیل است.

چهار خیابان اصلی شهر اردبیل به همین میدان ختم می‌شود یا بهتر است این‌طور بیان کرد که این میدان از طریق چهار خیابان امام خمینی (ره)، خیابان نایبی، خیابان دخانیات و خیابان آیت الله خامنه ای با بقیه شهر و خیابان‌های اصلی شهر اردبیل در ارتباط است.

خیابان امام خمینی به‌سمت بازار را خیابان چهار راه نیز می‌نامند و در میان اهالی شهر به همین نام معروف است.

همچنین نام خیابان نایبی برگرفته از نام شهردار نمونه استان اردبیل بوده است.

آب نمای میدان شریعتی

آب نمای میدان شریعتی در سال‌های اخیر احداث شده است و به آن جلوه‌ای خاص بخشیده است.

این میدان ساختاری بیضی‌شکل دارد و دورتادورش با کاشی‌های سفید و آبی پوشانده شده است؛ این میدان شاهراه ارتباطی و یکی از مهم‌ترین میادین شهر است.

درست که انتقاد خیلی از منتقدان شهرسازی و معماری را برانگیخته است، ولی می‌توان این آب‌نما را از زیبایی‌های میدان شریعتی به حساب آورد.

زمانی که فواره های حوض به حرکت در می‌آیند، می‌توان رقص نورهای رنگی و زیبا را در میان فواره های آب به نظاره نشست و زیبایی و جلوه‌اش دوچندان می‌شود. در اوایل فصل بهار در آغاز سال نو کل این میدان را با گل‌های زیبا و رنگی گل‌کاری می‌کنند.

این آی نما متشکل از دو آی نمای دیگر است که پلکانی در داخل آن قرار گرفته اند و با بهره‌گیری از هنر معماری ایرانی، تمامش را با هنر کاشی‌کاری به‌رنگ آبی و سفید نما بخشیده‌اند.

این میدان هرساله در مناسبت‌ها و اعیاد چراغانی می‌شود و  گلدان های زیبا در آن تعبیه می‌شود.

شکم گردانی در خیابان های اطراف شریعتی

در دو گوشه این میدان دو مرکز تجاری و بانک قرار دارد.

بازار مرکزی از قدیمی‌ترین پاساژ‌های شهر اردبیل است و مجتمع تفریحی تجاری الماس شهر که در سال‌های اخیر احداث شده است، بعلت داشتن تمام امکانات رفاهی و تفریحی و تجاری بسیار محبوب شده است.

یکی از شیرینی‌فروشی‌های قدیمی شهر اردبیل، «طوقی» است که در نزدیک میدان شریعتی، خیابان چهارراه قرار دارد.

بستنی «همشهری» هم لذیذترین بستنی را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

شیرینی‌ها و شکلات قدیمی و محلی اردبیل، تخمه سیاه اردبیل، حلوای سیاه، ذرت مکزیکی، چرخ دستی‌های باقالی و لبوی قرمز پخته‌شده که رنگش اشتهای هر کسی را باز می‌کند، از جمله خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید در خیابان‌های اطراف میدان بنا به سلیقه و ذایقه خود انتخاب و میل کنید.

شگم‌گردی در این میدان با آن‌ همه شلوغی و هیایو حال و هوای دیگری دارد و می‌تواند خستگی پیاده‌روی و بازارگردی را از تن شما در بیارد و خاطره‌ای خوش برایتان به‌جا بگذارد.

شب های میدان شریعتی اردبیل

شب های میدان شریعتی حس خاصی به شما انتقال می دهد.

بعد از بسته‌شدن مغازه‌ها، بساط دستفروش‌ها دورتادور این میدان برپا می‌شود و کالا‌هایشان را به مشتریان مشتاق خود عرضه می‌کنند و دوباره به میدان و خیابان شریعتی اردبیل همهمه می‌بخشند.

چگونه به میدان شریعتی اردبیل برویم

از شرق می‌توانید به پل هفت چشمه و منظره زیبای بالیقلوچای بروید و از غرب به خیابان نایبی و باغمیشه و حافظ. از شمال به بازار قدیمی اردبیل، راسته بازار، بازار طلافروشان، تازه‌میدان و مسجد مصلای اردبیل می‌رسید. از جنوب هم به میدان بسیج و مرکز خرید سهیل می‌رسید و نهایتا مسیر سرعین و تبریز را در پیش می‌گیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.