https://didshahr.ir/21844

وضعیت سفرها در عید نوروز 1400 از هم اکنون با شک تردید نگریسته می شود.

وضعیت سفرها در عید نوروز

نوروز سال ۹۹ برخلاف تمام سال‌های گذشته بدون مسافر گذشت و سهم سفرهای نوروزی تنها ۱۰درصد بوده و ۹۰ درصد از مسافران خود را از دست داد.

باوجود اینکه محدودیتی جدی بر تردد خودروها و مسافران اعمال نشده بود؛ اما ترجیح مردم در خانه ماندن و ادامه قرنطینه به امید تمام شدن شیوع کرونا بود.

باتوجه به اینکه پیش‌‌بینی می‌شود اُمیکرون در بهمن ماه به اوج خود برسد و محدودیت‌ها مجددا بازگردند، سفرهای عید نیز با چالش‌‌های بسیاری همراه خواهد بود و سه احتمال برای تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ مطرح می‌شود.

احتمال اول

که بدبینانه‌ترین حالت از وضعیت سفرهای عید خواهد بود اینکه، محدودیت‌‌های تردد مجددا برقرار شود و سفرها به‌طور کل بسته شود. زیرا با احتمال اوج‌‌گیری اُمیکرون در بهمن ماه، کنترل و مهار مجدد کووید-۱۹ عمدتا تا دو ماه زمان می‌‌برد، از این رو، سفرهای نوروز نیز همانند کریسمس لغو خواهند شد.

احتمال دوم

تکرار سیاست عید ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد که در روزهای پایانی سال، محدودیت‌‌ها کاملا برداشته شود و سفرهای بی‌‌برنامه و هجومی افزایش یابد.

تکرار این سیاست، می‌تواند منجر به تحقق پیک هفتم کرونا پس از پایان تعطیلات عید شود، همچنان که در بهار امسال اتفاق افتاد.

احتمال سوم

اول از همه تنها به افراد واکسینه شده اجازه سفر داده شود و پس از آن با افزایش تجهیزات پروتکل‌‌های بهداشتی جهت ایمن‌سازی و اطمینان‌بخشی به مردم و کاهش نسبی هزینه‌های سفر، مردم را تشویق به سفرهای امن کنند.

اعتمادسازی برای سفرهای امن و برخورداری از خدمات گردشگری منجر به علاقه‌مندی مردم به مقاصد با جمعیت کمتر در روستاها و طبیعت می‌شود و این امر بر بازیابی و بهبود تدریجی بازار گردشگری تاثیر مستقیم خواهد داشت و از سوی دیگر مردم سفرهای خانوادگی و شخصی را بر دورهمی‌های خانوادگی ناشی از محدودیت‌‌های سفر یا هزینه بالای سفر ترجیح خواهند داد و این کاهش دید و بازدیدها قطعا بر کاهش مبتلایان به کرونا اثرگذار خواهد بود.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت اینکه، پس از برداشتن محدودیت‌‌های سفر، اگرچه سفرها تا حدودی بازگشتند و برخی از کسب و کارها مجددا فعالیت خود را از سر گرفتند، اما نبود تعطیلات در فصول سرد، منجر به هجمه ناگهانی سفرهای نوروز خواهد شد و باتوجه به اینکه تنها تعطیلات مناسبتی قابل توجه طی سال در نوروز خلاصه می‌شود از این رو سفرهای سالانه تنها برای این دو هفته برنامه‌‌ریزی خواهد شد و نه تنها مسائل مربوط به شیوع مجدد کرونا خطرآفرین خواهد بود، مشکلات پیش از کرونا همچون ترافیک، تجمع جمعیت در یک مقصد خاص، کیفیت پایین خدمات، افزایش چشمگیر هزینه‌ها و دیگر مسائل دوباره تکرار خواهد شد.

تمامی این ضعف‌‌ها و بی‌‌برنامگی‌ها و هجمه‌ها تنها به‌‌دلیل عدم در پیش گرفتن یک راه‌حل کاربردی، اثرگذار و مهم است و آن نداشتن تعطیلات آخر هفته است و تا تعطیلات آخر هفته حداقل به دو روز نرسد مشکلات سفرهای نوروز در ایران حل نخواهد شد.

فرودگاه هواپیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.