https://didshahr.ir/24659

اثرات شگفت آور طبیعت گردی بر سلامت روح و روان بر هیچکس پوشیده نیست پس می‌توانید حداقل در روزهای پایان هفته به دامان طبیعت رفته و سلامت روح و روان خود را تضمین کنید.

طبیعت گردی نسخه روانپزشکی این روزها

دیدشهر: در دنیای ماشینی امروز و با گسترش شهرنشینی ، آلودگی هوا، افزایش ساعت کاری، دوری از محل کار، استرس و فشار روانی ناشی از کار، مشکلات اقتصادی و مسایل این چنینی دیگر، فشار روانی سنگینی بر روی افراد وجود دارد که می‌تواند در بلند مدت منجر به ایجاد بیماری های عصبی، روانی و حتی جسمانی شود.

لذا یکی از ساده ترین و بهترین روش هایی که برای کاهش اثرات سوء شهرنشینی پیشنهاد می‌شود، پناه بردن به طبیعت و طبیعت گردی است. طبیعت گردی می‌تواند بر روی آرامش روان و کاهش استرس های ناشی از زندگی ماشینی و پرفشار شهر نشینی تاثیر مثبت داشته و در دراز مدت باعث پیشگیری از بیماری های روحی، روانی و جسمانی شود. در ادامه به بعضی از اثرات شگفت انگیز طبیعت گردی بر سلامت جسم و روح می‌پردازیم.

دوری از تکنولوژی و فضای مجازی

در دنیای امروز که تکنولوژی جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده، دوری حتی چند ساعته از تلفن های همراه، فضای مجازی، تلویزیون و شبکه های اجتماعی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. شاید بد نباشد اگر گاهی اوقات اخبار بد را پیگیری نکنیم یا تحت فشارهای روانی ناشی از زندگی اسلایسی که در فضای مجازی جریان دارد قرار نگیریم. بعلاوه استفاده طولانی مدت از لپتاب، کامپیوتر و بخصوص گوشی های هوشمند بر روی فیزیک و استایل بدنی، چشم ها، سیستم عملکرد مغز و همین طور ارگونومی بدن تاثیرات سوء خود را نشان خواهد داد. لذا طبیعت گردی حتی برای چند ساعت می‌تواند ما را از دنیای تکنولوزی و آسیب های روانی و جسمانی آن دور کند.

زمانی که زندگی از روتین خارج شده و انواع و اقسام خبرها زندگی ما را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، شاید سخن گفتن از اینکه با سفر تاب‌آوری خود را افزایش دهید، از نظر برخی ممکن است حرفی عبث به نظر برسد. این در حالی است که روانپزشکان و روان‌شناسان معتقدند انجام هر فعالیتی که توان تاب‌آوری افراد را در مواجهه با شرایط دشوار افزایش دهد، ضروری است.

طراوت واحدی، روانپزشک ادامه می‌دهد: آنچه به چنین وضعیتی منجر شده است باید در نهایت ترمیم شود و نمی‌توان آن را با مداخله روان‌شناسی یا روانپزشکی تقلیل داد. با این حال افراد می‌توانند از خود بپرسند چه چیزی باعث عصبانیت من می‌شود و در این وضعیت چه کاری می‌توانم انجام دهم که روی زندگی‌ام کنترل داشته باشم. ما اسیر آینده هستیم و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد‌، همین موضوع باعث می‌شود زمان حال را از دست بدهیم.

واحدی با بیان این مطلب می‌گوید: ما در این شرایط نیاز به یکسری خودمراقبتی‌ها داریم که یکی از آنها می‌تواند یک سفر نیم‌روزه باشد. انجام فعالیتی که فرد به آن علاقه دارد، رسیدگی به خواب و تغذیه از دیگر مواردی است که می‌توان به آن پرداخت. لازم نیست در این زمینه زمان زیادی بگذارید کافی است لحظاتی در روز خودتان را با چیزهای دیگری مشغول کنید. از سرگیری حلقه‌های ارتباطی با خانواده و دوستان و احیای آنها از دیگر مواردی است که این روانپزشک بر آن تاکید و اضافه می‌کند: در این شرایط باید روابط اجتماعی را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های روزمره زندگی‌مان در نظر بگیریم. انجام فعالیت‌های فیزیکی حتی در حد یک پیاده‌روی سبک هم کمک‌کننده است. مهم نیست چه کار کوچکی انجام می‌دهید، مهم آن است که فکر کنید روی زندگی‌تان کنترل دارید.

به گفته این روانپزشک، انجام روتین زندگی و انجام کارهای کوچک در این دوره اهمیت دارد. او می‌گوید: باید به نحوی با وضعیت برخورد کنیم که در آینده با رجوع به این روزها فکر نکنیم تنها روز را به شب رسانده‌ایم، بلکه لااقل کاری حتی کوچک انجام داده باشیم.

طبیعت‌گردی؛ بهترین گزینه روی میز

گفته‌های این روانپزشک گویای آن است که تاب‌‌آوری در روزهای پرالتهاب از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند توان ادامه دادن را در ما افزایش دهد، خودمراقبتی از طریق انجام کارهایی است که به آنها علاقه‌ داریم و برای ساعاتی ذهن ما را درگیر خود می‌کند. از بهترین این فعالیت‌ها می‌توان به رفتن به طبیعت اشاره کرد. علی چراغی، راهنمای گردشگری در این‌باره به «دنیای‌‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیتی که این روزها با آن مواجهیم این است که تورها به دشواری انجام می‌شود علاوه بر آن در مناطقی امکان برگزاری تور وجود ندارد و باید آنها را به زمان‌های دیگر موکول کرد. او در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به‌عنوان یک فعال گردشگری به کسانی که این روزها اضطراب‌های زیاد را تجربه می‌کنند چیست، عنوان می‌‌کند: در شرایط فعلی تنها طبیعت‌گردی را پیشنهاد می‌کنم. طبیعت باعث دور شدن از اخبار می‌شود و این تغییر جو و فضا شاید تنها گزینه‌ای باشد که بتوان به افراد توصیه کرد.

سفر به قصد دیدن درختان کهنسال

باید پذیرفت که افراد ظرفیت‌های متفاوتی دارند و همین امر هم باعث می‌شود واکنش آنها نسبت به امور متفاوت باشد. همین موضوع باعث شده است این روزها با گفته‌هایی نظیر اینکه «بازدهی سابق را ندارم»، «توانم تحلیل رفته» و… مواجه شویم. روان‌شناسان این روزها به مردم توصیه می‌کنند کارهای خود را کمتر کنید، به خودتان وقت بدهید، از دیگران کمک بگیرید و مهم‌تر آنکه حواستان را در ساعت‌هایی چیزهایی بگذارید که حواس شما را پرت کند. از نظر آنها هم ساعاتی رفتن در طبیعت این انگیزه و انرژی را به شما می‌دهد تا بتوانید به روح و روان خود استراحت دهید.

زمانی که از طبیعت‌گردی به‌عنوان گزینه‌ای مطمئن برای سلامت روانی در این روزها صحبت می‌کنیم به معنای آن نیست که حتما بخواهید یک سفر چندروزه دشوار بروید که در توان جسمی شما ممکن است نباشد، کمپ کردن چند ساعته در حاشیه عرصه‌های طبیعی، رفتن به کویر که در این فصل گزینه مناسبی به شمار می‌رود، حتی سفر با انگیزه دیدن یک درخت کهنسال در حوالی شهرتان می‌تواند ساعاتی شما را از شهر دور کند، هم در اطراف تهران و هم در سایر شهرها چنین درخت‌هایی وجود دارند که توانسته‌اند خود را از میان انواع و اقسام بلایای طبیعی و تخریب‌های انسانی زنده شوند و تبدیل به شناسنامه‌های این مناطق شده‌اند. به گفته روانپزشکان و روان‌شناسان لازم نیست هر ساعت از شبانه‌روز به خودتان عذاب وجدان بدهید، ساعاتی از روز را برای خودتان در نظر بگیرید و از سلامت خودتان برای ساختن جامعه‌ای بهتر غافل نباشید.

طبیعت گردی نسخه روانپزشکی این روزها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.