https://didshahr.ir/24687

یک طراح جواهرات توضیح می دهد که کارشناس صنایع دستی چه مهارت هایی دارد و در چه حیطه هایی فعالیت می کند.

کارشناس صنایع دستی چه مهارت هایی دارد

نویسنده : الهه توانا 


دیدشهر: بیتا ابطحی هستم، متولد 1371 در اصفهان. در رشته صنایع دستی، گرایش فلز و جواهرت در دانشگاه هنر الزهرا تحصیل کرده‌ام و در زمینه طراحی جواهرات مشغول‌به‌کار هستم.

شما چطور می‌توانید همکار من بشوید؟

کنکور هنر می‌دهید و بعد از قبولی در رشته صنایع‌دستی به‌مدت سه سال، واحدهای زیرگروه این رشته را می‌گذرانید؛ مینیاتور، طراحی‌ سنتی، کار با سفال، کار با فلز، معرق، منبت، ساخت‌وسازهای دکوری، کار با شیشه، میناکاری و… . در سال آخر، یکی از زیرگروه‌های اصلی را به‌عنوان گرایش‌تان انتخاب و یک‌سال به‌صورت تخصصی روی آن کار می‌کنید و درنهایت پایان‌نامه‌تان را که دو بخش تئوری و عملی دارد، درباره آن موضوع می‌نویسید. در مدت تحصیل‌تان در دوره کارشناسی علاوه‌بر آن‌چه گفتم، درباره تاریخ هنر از روز اول که انسان‌ در غارها نقاشی می‌کشید تا همین امروز، اطلاعات به‌دست می‌آورید. اگر تمایل به ادامه‌تحصیل داشته‌باشید، در مقطع ارشد و دکترا، مطالعات‌تان بیشتر از جنبه آموزشی و کسب اطلاعات، صورتِ پژوهشی به خود می‌گیرد.

کارشناس صنایع‌دستی دقیقا چه کار می‌کند؟
بعد از فارغ‌التحصیلی موقع ورود به بازار است. در دانشگاه معمولا از شما آثار نمایشگاهی می‌خواهند که جنبه هنری و تزیینی در آن‌ها پررنگ است اما برای کسب درآمد از رشته‌تان باید بازار را بشناسید. من مدتی به‌صورت کارآموز درکارگاه‌های مختلف کار کردم تا روال و قلق بازار دستم بیاید. می‌خواستم بفهمم تیپ آثار نمایشگاهی و بازاری چه تفاوتی با هم دارد. درنهایت متوجه شدم باید در هر دو زمینه خودم را تقویت کنم؛ هم کارهای خاص برای گروه‌های هنری مثل تئاتری‌ها و سینمایی‌ها و هم کارهایی که در زندگی روزمره کاربرد داشته‌باشد. به‌علاوه می‌توانید به‌عنوان مربی در آموزشگاه‌ها مشغول‌به‌کار شوید

در شرکت‌های تخصصی طراحی‌ جواهرات، لباس و نقشه فرش به‌عنوان طراح کار کنید یا برای خودتان کارگاه بزنید.

چه کسانی در این رشته موفق‌تر خواهندبود؟

درطول مدت تحصیل‌تان به‌دلایل مختلف مثل محدودیت زمان، ممکن است نتوانید به همه زیرمجموعه‌های گرایش‌تان مسلط شوید. مثلا ما در رشته جواهرات فرصت نداشتیم یک‌سری از کارگاه‌ها را بگذرانیم. کسانی که دنبال موفقیت بیشتر در حوزه صنایع‌دستی باشند، با شرکت در دوره‌های آزاد، دانش و مهارت‌شان را تکمیل می‌کنند. بعضی‌ها هم کناردست یک استادکار مشغول می‌شوند تا دانش و تجربه‌شان را همزمان بالا ببرند. شما در این رشته باید تنوع‌طلب باشید، روحیه‌ای سرزنده و جست‌وجوگر داشته‌ و علاقه‌مند به یادگیری باشید. درغیر این‌صورت از تنوع و گستردگی این رشته، خسته خواهیدشد چراکه در یک ترم علاوه‌بر درس‌های تئوری و تخصصی، همزمان چند کارگاه مختلف می‌گذرانید و با مواد و روش‌های ساخت مختلف سروکار دارید. مثلا ممکن است یک کلاس معرق داشته‌باشید، یکی از کارگاه‌های‌تان تراش شیشه باشد، یکی دیگر جوشکاری فلزات و در آن یکی کلاس با سفال کار کنید.

سخت‌ترین و شیرین‌ترین بخش این حرفه چیست؟

سختی‌اش مربوط به مراحل کار است وقتی می‌خواهید کاری غیرروزمره انجام بدهید و کلی طرح و ایده تازه در ذهن دارید. در فرایند ساخت، متوجه می‌شوید که باید بارها و بارها تغییر ایجاد کنید. دایم بسازید و خراب کنید و آن‌قدر با کار کلنجار بروید که درنهایت همان چیزی از آب دربیاید که توی ذهن‌تان بوده یا مشتری از شما خواسته‌است. به این مرحله که می‌رسید و بازخورد خوب مشتری را که می‌بینید، یک‌دفعه خستگی کل کار از تن‌تان بیرون می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.