https://didshahr.ir/24867

تعطیلات دو روزه آخر هفته به عنوان راهکاری برای رونق گردشگری محسوب می شود ولی عملیاتی شدن این هدف نیازمند توسعه زیرساخت ها در جهت بالا بردن انگیزه مسافران است.

رونق گرشگردی آخر هفته با توسعه زیرساخت ها

به گزارش دیدشهر؛ کارشناسان از تعطیلات دو روزه آخر هفته به عنوان راهکاری برای توسعه گردشگری نام می‌‌‌برند. از نظر آنها چنین رویه‌‌‌ای که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان تجربه شده، ‌‌‌می‌تواند رونقی به توریسم داخلی دهد و در عین حال از سفرهای تهاجمی در تعطیلات مناسبتی جلوگیری کند. با این حال محمد حسین تجلی کارشناس حوزه گردشگری عنوان می‌کند: تعطیلی دو روزه آخر هفته در صورتی می‌تواند اثرگذار باشد که برنامه صحیحی برای توسعه زیرساخت‌‌‌های گردشگری داشته باشیم.

او می‌‌‌افزاید: ایران کشور پهناوری است و در آن استان‌‌‌هایی مانند کرمان را داریم که برای رسیدن از شمال به جنوب آن باید چند صد کیلومتر را طی کرد. همین موضوع ایجاب می‌کند برنامه‌‌‌ریزی صحیحی برای توسعه زیرساخت‌‌‌‌‌‌های گردشگری داشته باشیم تا کسانی که می‌‌‌خواهند در این دو روز سفر کنند بتوانند از زمان خود به نحو احسن استفاده کنند.

مقاصد کوتاه نیازمند توسعه زیر ساخت ها می باشد

زمانی که از برنامه‌‌ ریزی صحیح زیرساخت‌‌‌ها سخن می‌‌‌گوییم بخشی از آن به توسعه زیرساخت های سفر هوایی برمی‌‌‌گردد.

تجلی در این باره می‌‌‌گوید: بعنوان مثال کسانی که قصد داشته باشند از کرمان به کیش با هواپیما سفر کنند تنها گزینه شان پرواز روز دوشنبه است که چهارشنبه به‌کرمان برمی‌‌‌گردد، ‌‌‌حال حتی اگر پنج شنبه ها هم تعطیل باشد باز هم امکان سفر هوایی به این مقصد برای گردشگران کرمانی مهیا نیست.

او اضافه می‌کند: در کرمان برای دیدن یک جاذبه شما باید مسافت زیادی را سفر کنید و اگر زیرساخت مهیا نباشد این امر به دشواری انجام می‌شود. باید به این موضوع توجه کنیم که شرایط در شهرهای مختلف متفاوت است و اگر قرار است برنامه‌‌‌ریزی انجام شود تمام این موارد باید در آن لحاظ شود.

این کارشناس گردشگری از تعطیلات دوره‌‌‌ای به عنوان یک گزینه مطلوب نام می‌‌‌برد و می‌‌‌گوید: نگاهی به تقویم سال جاری نشان می‌دهد ما از مهر تا بهمن و اسفند تعطیلی نداریم. در حالی که اگر تعطیلات دوره‌‌‌‌‌‌ای را در نظر می‌‌‌گرفتیم یا تقویم زمانی خود را به شکلی می‌چیدیم که تعطیلات مناسبتی را به آخر هفته منتقل کنیم مشابه کاری که در سایر کشورها می‌کنند، ‌‌‌می توانستیم سفر را مدیریت کنیم. او از دغدغه کارمندان در شهرهای دیگر جدا از تهران به عنوان دیگر چالش تعطیلی دو روز آخر هفته نام می‌‌‌برد و می‌‌‌افزاید: برخی از مردم در شهرهایی غیر از تهران عادت کرده‌‌‌اند زمان کمتری سر کار باشند و ترجیح می‌دهند یک روز تعطیل باشند تا اینکه ساعت چهار عصر به خانه‌‌‌ هایشان بروند.

توسعه انواع توریسم با تعطیلات دو روز آخر هفته

فرید جواهرزاده رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران و مدرس دانشگاه در این زمینه با دیدگاه تجلی مخالف است.

او می‌‌‌‌‌‌گوید: مردم در زمان کوتاهی خود را با تغییر شرایط وفق می‌دهند کما اینکه این موضوع در تهران هم اتفاق افتاد و کارمندان از مزایای تعطیلات دو روزه آخر هفته بهره‌‌‌مند شدند و دیدند چنین طرحی مزایای بیشتری نسبت به معایب آن دارد. او ادامه می‌دهد: در زمان کرونا تغییراتی را در زندگی مردم شاهد بودیم، ‌‌‌ در زمان تغییر ساعت هم باز سبک زندگی مردم تغییر کرد اما همه اینها در یک دوره کوتاه‌‌‌مدت اثرگذار است و مردم می‌توانند خود را با شرایط سازگار کنند. جواهرزاده می‌‌‌گوید: با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته افزایش اوقات فراغت را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر با توجه به یک‌روزه بودن تعطیلات امکان سفر رفتن از بخش قابل‌توجهی از مردم سلب شده است. بنابراین با دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته شاهد بیشتر شدن اوقات فراغت و در نتیجه سفر خواهیم بود.

او افزایش زمان فراغت را عاملی در توزیع زمانی و مکانی سفر می‌‌‌‌‌‌داند و اضافه می‌کند: در بسیاری از کشورها سفرهای دو روزه توسعه پیدا کرده و همین امر به رشد سایر ابعاد گردشگری منجر شده است.

رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره مدت زمان سفر ایرانی‌‌‌ها می‌‌‌گوید: در حال حاضر متوسط حضور مردم در شهری مانند مشهد کمتر از سه روز است یا تورهای طبیعت‌‌‌گردی یک و نیم روز است. همچنین بر اساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرد تنها ۳۰‌درصد ایرانی‌‌‌ها سفر کرده‌‌‌اند که بسیاری از این سفرها هم یک‌روزه بوده است. بنابراین می‌توان گفت بخش بزرگی از گردشگری ما به سفرهای یک یا دو روزه محدود می‌شود که دو روز تعطیلات آخر هفته می‌تواند به افزایش آمار چنین سفرهایی کمک کند. علاوه بر آن خانواده‌‌‌ها با یک روز مرخصی می‌توانند یک سفر سه روزه را تجربه کنند.

او در این باره که اگر تعطیلی دو روزه به بخش دولتی محدود شود، ‌‌دستاوردی برای سفر خواهد داشت یا نه، می‌‌‌‌‌‌گوید: تعطیلات دو روزه باید برای تمام مردم در نظر گرفته شود و در همه جای دنیا هم شاهد هستیم بخش دولتی و خصوصی تواما با هم می توانند از این فرصت بهره بگیرند.

جواهرزاده در بخش دیگری از سخنانش به تغییر ذائقه سفر مردم در ایران می‌‌‌پردازد و می‌‌‌گوید: در دهه ۵۰ و ۶۰ میانگین حضور یک زائر در مشهد ۱۰ تا ۱۳ شب بود اما امروز به دلایل مختلف از جمله توسعه تکنولوژی‌‌‌ها در زمینه حمل‌ونقل در کنار تنوع ذائقه گردشگران، ‌‌ آنها ترجیح می‌دهند به جای یک سفر ۱۲ روزه چند سفر دو یا سه روزه داشته باشند و مقاصد سفرشان را نیز تنوع بخشند. علاوه بر آن ما شاهد ظهور و بروز انواع و اقسام توریسم هستیم.

او ادامه می‌دهد: گردشگری سنتی شامل سفرهای تاریخی‌‌‌، فرهنگی یا مذهبی است اما در کنار آن ما در سال‌های اخیر با رشد اکوتوریسم و طبیعت‌‌‌گردی به عنوان یکی از شاخه‌‌‌های پررونق گردشگری مواجهیم. چنین تنوعی در کنار تعطیلات دو روزه آخر هفته می‌تواند با افزایش تقاضای سفر، ‌مقاصد بیشتری را فعال کند و در نهایت به توسعه توریسم در کشورمان منجر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.