https://didshahr.ir/25523

خانم‌‌‌ها یکی از مخاطبان اصلی این تورها هستند. این گروه با شرکت در این برنامه‌‌‌ها هم سفری امن را تجربه می‌کنند و هم می‌توانند دایره دوستان خود را گسترش دهند.

دختران مجرد و تنها مخاطب اصلی تورهای مسافرتی

به گزارش دیدشهر، داده‌‌‌ها و آمارهای جهانی نشان می‌دهد دو نسل Y (متولدین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۳) و Z (متولدین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۸) که رده سنی بین ۱۳ تا ۴۳ سال را شامل می‌شوند بیشترین جمعیت گردشگران جهان را دارند و ۴۲‌درصد آنها با وجود چالش‌های مرتبط با هزینه‌‌‌های زندگی قصد دارند در سال ۲۰۲۳ مبلغ بیشتری برای سفر کنار بگذارند. چنانچه سرشماری سال ۱۳۹۵ ایران را ملاک قرار داده و آنگاه جمعیت افراد ۱۳ تا ۳۶ سال را محاسبه کنیم که در سال ۱۴۰۱ در همان رده سنی ۱۳ تا ۴۳ قرار می‌گیرند به عددی بیش از ۲۲میلیون نفر می‌رسیم. آیا در ایران نیز مشابه سایر مناطق جهان این جمعیت بالای ۲۲ میلیون نفری سفر می‌کنند؟

سید مرتضی موسوی فعال در حوزه گردشگری و طبیعت‌‌‌گردی در این زمینه می‌‌‌گوید: یکی از موضوعاتی که ترکیب سنی مخاطبان را مشخص می‌کند، ‌‌‌ به هزینه سفر بازمی‌گردد، ‌‌‌ اگر این هزینه‌‌‌ها بالا برود، ‌‌‌ آنگاه نسل جوان‌‌‌تر در تعداد کمتری در این سفرها شرکت می‌کنند. او ترکیب سنی کسانی که با آژانس‌‌‌های آنها سفر می‌کنند را افرادی بین ۳۵ تا ۶۵ سال عنوان می‌کند و می‌‌‌افزاید: اغلب مخاطبان آنها ۵۰ساله هستند‌‌‌، ۳۰‌درصد بالای ۶۰ سال سن دارند و ۹۰ درصدشان شامل خانم‌‌‌ها می‌شود.

زنان دوست دارند تنها سفر می‌کنند

او در توضیح عدد ۹۰ درصد می‌‌‌گوید: برخی از خانم‌‌‌ها که تنها سفر می‌کنند ترجیح می‌دهند این سفر با تور آن‌هم، تورهای رسمی باشد. خرید یک تور برای این گروه دو مزیت دارد، ابتدا اینکه در طول سفر امنیت دارند و هیچ‌کس برای آنها مزاحمتی ایجاد نمی‌‌‌کند. علاوه بر آن‌‌‌، تورها آن هم تورهایی که به شکل رسمی فعالیت می‌کنند جزو سفرهای ایمن هستند زیرا آژانس مسافرتی تمام تلاش خود را می‌کند که مشتریان خود را در شرایطی قرار ندهد که سلامت‌‌‌شان به خطر بیفتد.

خانم‌‌‌های مجرد یا خانم‌‌‌‌‌‌هایی که از همسرشان جدا شده‌‌‌اند و به تنهایی سفر می‌کنند امکان بیشتری دارند تور را برای سفر کردن انتخاب کنند‌‌‌، موسوی می‌‌‌افزاید: به لحاظ شغلی و موقعیت اجتماعی نیز این خانم‌‌‌ها می‌توانند شامل پزشکان‌‌‌، مهندسان‌‌‌، مدیران بازرگانی شرکت‌ها و… باشند. این سفرها باعث آشنایی افراد با هم شده و جمع‌‌‌های دوستی را شکل می‌دهند. به گفته این فعال گردشگری جوان‌‌‌ها عموما به دنبال سفرهای ارزان‌‌‌تر هستند و در این راستا تورهایی را برمی‌‌‌گزینند که به لحاظ مالی فشار کمتری بر آنها وارد کند. این گروه‌‌‌ها ترجیح می‌دهند به جای هتل‌‌‌، در محل‌‌‌هایی اقامت داشته باشند که فرصت دورهمی و بازی برایشان فراهم کند و بتوانند تجربه‌‌‌های با هم بودن بیشتری داشته باشند.

جوان‌‌‌ها دنبال هیجان بیشتر هستند

مهدی گوهری راهنمای گردشگری در یک آژانس طبیعت‌‌‌گردی نیز درباره ترکیب مخاطبان این نوع تورها به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: میانگین سنی مسافران ما بین ۲۸ تا ۳۰ سال است، ‌‌‌ البته ممکن است در یک تور مشابه آنچه در هفته گذشته داشتم اختلاف سنی به ۴۰ سال هم برسد، ‌‌‌ به این معنا که مسافر ۱۰ساله تا ۵۰ ساله داشتم‌‌‌، ولی اغلب مخاطبان در این رده سنی قرار می‌‌‌گیرند. در آژانسی هم که این راهنمای گردشگری کار می‌کند‌‌‌، اغلب مسافران خانم هستند. او در این باره توضیح می‌دهد: در تورهای ما ۷۰‌درصد را خانم‌‌‌ها و تنها ۳۰‌درصد را آقایان تشکیل می‌دهند و این نسبت درباره تورهای یک‌روزه یا چند روزه فرقی ندارد. با این حال چنانچه تور مربوط به کوهنوردی و.. باشد ممکن است نسبت خانم‌‌‌ها و آقایان برعکس شود.

40 درصد مسافران تنها سفر می کنند

او درباره تعداد کسانی که تنها سفر می‌کنند نیز می‌‌‌گوید: معمولا ۴۰‌درصد مخاطبان ما تنها سفر می‌کنند که ۲۰‌درصد آنها آقا و ۸۰ درصدشان خانم هستند. گوهری هم مشابه موسوی به موضوع امنیت به عنوان یکی از دلایل انتخاب تور برای خانم‌‌‌ها اشاره و اضافه می‌کند: در تورها خانم‌‌‌ها احساس امنیت بیشتری دارند ضمن اینکه سفر ایمن‌‌‌تر را معمولا ترجیح می‌دهند. چرا ۳۰ تا ۴۰ ساله‌‌‌ها ترجیح می‌دهند با آنها سفر کنند؟

به گفته این راهنمای گردشگری، ‌‌‌ جوان‌‌‌تر معمولا دوست دارند در سفرشان تجربه‌‌‌های مختلفی داشته باشند و هیجان بیشتری را طلب می‌کنند که در تورهای رسمی ممکن است به آنها نرسند. به عنوان مثال زمانی که تور ساعت ۴صبح حرکت می‌کند ما تا ۷صبح به مسافران خود استراحت می‌‌‌دهیم. ما در تورها تلاش می‌‌‌‌‌‌کنیم به مقوله آرامش و در نظر گرفتن سلایق مختلف بپردازیم که ضرورتا ممکن است مورد پسند نسل جدید نباشد.

به گفته گوهری تورهایی هم وجود دارند که به شکل رسمی فعالیت کرده و توانسته‌‌‌اند دایره مخاطبان خود را از میان جوان‌‌‌تر برگزینند. او در این باره توضیح می‌دهد: برخی تورها روی برخی مولفه‌‌‌ها و مزیت‌‌‌های خود کار می‌کنند. به عنوان مثال یکی از تورها روی میز میان وعده و بازی‌‌‌های در حین سفر مانور می‌دهد. آنها در شبکه‌‌‌های اجتماعی این مزیت‌‌‌ها را برجسته کرده و توانسته‌‌‌اند مخاطبان خود را هم جذب کنند. با این حال در این تورها نیز مشابه تورهای قبل اکثریت مخاطبان یعنی ۷۰‌درصد را خانم‌‌‌ها تشکیل می‌دهند. او اضافه می‌کند: علاوه بر آن در تورهایی که مولفه‌‌‌هایی مانند بازی و… اهمیت زیادی دارد، اغلب به شکل گروهی سفر می‌کنند تا بتوانند از برنامه‌‌‌های آن لذت بیشتری ببرند.

گفته‌‌‌های این دو فعال حوزه طبیعت‌‌‌گردی نشان می‌دهد‌‌‌، تورهای رسمی به واسطه در نظر گرفتن قوانین و مقررات و… چندان که باید و شاید از سوی جوانان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد‌‌‌ و آنها بیشتر به سمت تورهای غیررسمی گرایش دارند.

گردشگر جهانگرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.