https://didshahr.ir/26441

ژئوپارک ها به توسعه اقتصادی جامعه محلی از طریق ژئوتوریسم منجر شده و گونه‌ای جدید از گردشگری را در منطقه ترویج می‌دهند.

مزیت ثبت جهانی ژئوپارک‌ها

به گزارش دیدشهر؛ حفاظت از میراث زمین شناختی، توسعه گردشگری بین‌المللی و… از جمله مزیت های ثبت جهانی ژئوپارک‌ ها می باشد.

1- حفاظت از میراث زمین شناختی

هدف اولیه از ایجاد ژئوپارک‌ها در منطقه، حفاظت از گونه‌های مختلف میراث، بویژه میراث زمین‌شناختی است.  ژئوپارک‌ها مشخصاً به حفاظت از میراث زمین‌شناختی منطقه در کنار حفاظت از انواع دیگر میراث نظیر طبیعی و تاریخی و ناملموس می‌پردازند.

هدف از تأسیس ژئوپارک‌ بهره‌وری پایدار و حفاظت از گونه‌های میراث بویژه میراث زمین‌شناختی با مشارکت جامعه محلی می باشد.

ژئوپارک‌ها به توسعه اقتصادی جامعه محلی از طریق ژئوتوریسم منجر شده و گونه‌ای جدید از گردشگری را در منطقه ترویج می‌دهند. در همین راستا نیز گردشگران به تماشا و بازدید از جاذبه‌های زمین‌شناختی منطقه می‌پردازند.

این مناطق همچنین جامعه محلی را از طریق ارائه آموزش‌های مختلف درگیر کرده و آمادگی‌هایی نظیر نحوه برخورد با گردشگر، ترویج سایت‌ها و مرتبط کردن محصولات محلی با اهداف ژئوپارک به منظور تثبیت درآمدی پایدار را ایجاد می‌کنند.

توسعه گردشگری بین‌المللی

ژئوپارک‌ها منافع زیادی برای منطقه داشته و ضمن ایجاد شغل‌های جدید به توسعه و رونق اقتصادی، ارتقای محصولات محلی، درگیر شدن فارغ‌التحصیلان مختلف دانشگاهی بخصوص رشته‌های علوم زمین با منطقه و حفاظت از گونه‌های میراث بخصوص میراث زمین‌شناختی منجر می‌شود. همچنین چهره کشور را در سطح جهانی به دلیل موفقیت‌های حاصله در ثبت جهانی ژئوپارک مثبت نشان داده و آن منطقه را به عنوان یک مقصد امن، استاندارد و تأیید شده از سوی یک سازمان جهانی به دنیا معرفی می‌کند. به این ترتیب گردشگری بین‌المللی در منطقه توسعه پیدا کرده و همین امر به کسب درآمد برای جامعه میزبان و جامعه محلی منجر خواهد شد. از طرفی ثبت جهانی ژئوپارک، اجازه استفاده از برند و لگوی یونسکو را به عنوان یک برند جهانی معتبر به منطقه اعطا کرده و مزیت‌های بسیاری را به ارمغان خواهد آورد.

این مناطق همچنین جامعه محلی را از طریق ارائه آموزش‌های مختلف درگیر کرده و آمادگی‌هایی نظیر نحوه برخورد با گردشگر، ترویج سایت‌ها و مرتبط کردن محصولات محلی با اهداف ژئوپارک به منظور تثبیت درآمدی پایدار را ایجاد می‌کنند.

The advantage of the global registration of geoparks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.