https://didshahr.ir/5142

موزه و گنجینه های تاریخی استان اردبیل بعنوان پیوند دهنده نسل جدید با پیشینه پرافتخار این سرزمین نقش مهمی در رونق گردشگری دارد و به عنوان یکی از محورهای توسعه استان نیازمند توجه اساسی هستند.

حمام شیخ؛ حمام قدیمی شهر اردبیل

به گزارش دیدشهر، حمام شیخ به عنوان یکی از حمام‌های قدیمی شهر اردبیل در کوچه شهیدگاه واقع است که پس از اتمام عملیات مرمت در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ به عنوان موزه صنایع دستی استان معرفی شده و در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

قدمت بناى حمام معلوم نیست، ولى تعمیرکنندگان عمر آن را در حدود ۳۰۰ سال ذکر مى‌کنند.

موزه صنایع دستی

هدف از ایجاد این نمایشگاه در استان نمایش آثار هنری صنایع دستی در سطح استان به صورت دوره ای، ایجاد کارگاه های هنری، جهت حفظ و احیاء هنرهای سنتی و صنایع دستی، انجام پژوهش و تحقیق برای علاقمندان در زمینه هنرهای سنتی است.

در ورودى آن ساده، ولى داراى هشتى بسیار زیبا با گنبدى کروى و همه دیوارها و سقف پوشیده از نقاشى‌هاى تزئینى مختلف بود که در حال حاضر به علت سفیدکارى از بین رفته است.

موزه صنایع دستی

داخل حمام دارای دو شاه نشین بزرگ قرینه و دو نیم گنبد کوچک است که به خزینه آب گرم و در ورودی منتهی می شود،  گنبد اصلی مرتفع بوده و با آویزهایی بر طاق نماها و نیم ستونهای مربع تکیه زده است که زیر گنبد، ۱۶ عدد آویز ساخته شده که در حدفاصل گنبد و هشت تاق‌نماى سکودار است.

کارگاه سفال، کارگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، کارگاه سوخت روی چوب، کارگاه قلم‌زنی و کارگاه معرق چوب از جمله بخش‌هایی است که در موزه‌ صنایع دستی وجود دارد.

موزه صنایع دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.