https://didshahr.ir/6214

گردشگری سلامت ظرفیت کم نظیر استان اردبیل است که با تامین زیرساخت ها و تبلبغ و…. می توان این حوزه را توسعه داد.

گردشگری سلامت ظرفیت کم نظیر اردبیل

نویسنده: مریم محرمی

به گزارش دیدشهر، گردشگری سلامت (Helth tourism) یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد تجارت بین‌المللی گردشگری در جهان است و به دو گونه گردشگری پزشکی (medical tourism) و گردشگری تندرستی (Wellness tourism) تقسیم می‌شود.

گردشگری پزشکی بیشتر شامل گردشگرانی است که با هدف دریافت خدمات درمانی به محیطی از خارج از محیط معمول زندگی و اقامت خود سفر و از زیرساخت‌های درمانی مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و دومی بیشتر پیرامون بهره‌مندی از زیرساخت های ورزشی و مواهب طبیعی مانند آب درمانی است.

گردشگری سلامت از ظرفیت های کم نظیر استان اردبیل است و وجود قابلیت ها و امکانات متنوع موجب شده تا بخش عمده اتباع آذری به بهانه درمان به این استان سفر کنند.

این استان دارای ظرفیت‌های بیشماری در حوزه گردشگری است و حوزه گردشگری سلامت یکی از مهمترین آنها است.

استان اردبیل به عنوان ییلاق ایران و با داشتن شرایط اقلیمی چهار فصل در یک روز یکی از جاذبه های گردشگری سلامت استان است.

وجود ۱۱۰ چشمه آب گرم معدنی، آب و هوا و اقلیم منحصر به فرد و امکانات درمانی قابلیت های این استان است که در توسعه گردشگری سلامت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان عمدتاً با هدف استفاده از مزایای درمانی استان اردبیل و استان‌های همجوار از مرز بیله سوار مغان وارد استان اردبیل می‌شدند.

غیر از جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر پای گردشگران عراقی نیز به استان اردبیل باز شده و وجود آب و هوای مطبوع و آب‌های معدنی درمانی می‌تواند بر تعداد آنها بیافزاید، امری که مسئولان استان اردبیل به آن توجه دارند و قرار است تقاهم نامه‌ای در این زمینه بین دو طرف منعقد شود. با ترکیه نیز در زمینه آموزش پزشکان متخصص در زمینه آب درمانی پزشکی همکاری‌هایی در حال انجام است.

با وجود آبدرمانی های زیاد در استان اردبیل، اما ساماندهی نامناسب و خدمات درمانی در روند توسعه گردشگری سلامت مشاهده می شود.

به منظور تحقق این مهم برنامه جامع ساماندهی با محوریت خانه گردشگری سلامت باید اجرا شود.

جذب و تعامل با سرمایه گذاران بخش گردشگری سلامت، برگزاری دوره های آموزشی در راستای گردشگری سلامت، برگزاری جلسات هم اندیشی با متخصصان و صاحب نظرات گردشگری سلامت، رسیدگی به امور اتباع منطقه قفقاز، رسیدگی به مسائل و مشکلات گردشگران سلامت اتباع آذری و برگزاری جلسات گردشگری سلامت از اهداف راه اندازی خانه گردشگری سلامت است.

خبرنگار: مریم محرمی

آبدرمانی


گردشگری استان اردبیل | گردشگری سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.