https://didshahr.ir/21860

گردشگری دارای دو بعد داخلی و خارجی است که توسعه هر کدام از آنها در نهایت سودهای کلانی را عاید اقتصاد و فرهنگ هر جامعه خواهد کرد.

 گردشگری داخلی

صادق پارسا

داخلی به معنی سفر برای کار یا تفریح در داخل کشور محل اقامت است. بر اساس تعریف «سازمان جهانی گردشگری» (UNWTO)، یک فرد باید حداقل یک شب از محل زندگی معمول خود (در داخل کشور خود) دور باشد تا بتواند به‌عنوان یک گردشگر داخلی شناخته شود. اما یک فرد چند کیلومتر باید از خانه‌ی خود دور شود تا یک گردشگر داخلی محسوب شود؟ به‌طور کلی یک گردشگر داخلی فردی است که به شهر یا منطقه‌ی دیگری از کشور خود سفر کرده و فعالیت‌های مسافرتی را در آن مقصد انجام می‌دهد.

بر اساس گزارشاتی که در سال‌های اخیر توسط «شورای جهانی سفر و گردشگری» (WTTC)، منتشر شده است، درصد زیادی از کل درآمد سفر و گردشگری در سطح جهان را گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد. بنابراین گردشگری داخلی یک شاخه‌ی اصلی و مهم در صنعت گردشگری است. بسیاری از کشورها به برای کاهش فقر، بهبود زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و مهم‌تر از همه برای رشد اقتصادی خود به گردشگری داخلی تکیه می‌کنند. فعالیت‌های گردشگران داخلی اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برای کشورها دارد، چراکه پول صرف‌شده توسط گردشگری داخلی به اقتصاد آن کشور باز می‌گردد. این امر می‌تواند در رفاه جوامع بومی و بهبود اقتصاد کشورها بسیار موثر باشد. قبل از همه‌گیری کرونا گردشگری داخلی، سهم بزرگی از درآمد کشورها را به خود اختصاص داده بود.

در حال حاضر گردشگری یک صنعت پر درآمد در دنیا محسوب می‌شود، که این صنعت می‌تواند به عنوان موتور محرکه و پیشران برای خروج از رکود اقتصادی کشورها عمل کرده و بطور مستقیم و غیر مستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ایران هم شهر‌ها و مناطقی زیبا و بی‌نظیر وجود دارد که می‌توانید روز‌ها در آن لذت ببرید مناطقی که با دیدن آن‌ها از فکر سفر خارجی خارج شوید.

ایران یکی از ده کشور پرجاذبه گردشگری در جهان است و آثار بی شمار تاریخی ، باستانی و جاذبه های طبیعی آن به حدی است که هر گردشگری را با هر سلیقه و یا هر بینش و تفکری به سوی خود جلب می کند کشور ما پهناور است، چهار فصل و جذاب است، جنبه های متنوعی از اکوتوریسم را داراست ،از نظر تاریخی ، سنتی ، آثار باستانی و ذوق و سلیقه و هنر و صنایع دستی جایگاه رفیع دارد.

یک موسسه نظرسنجی موضوع تحقیق خود سفر داخلی و خارجی انتخاب کرده و به نتایج زیر رسیده است:

۸۷‌ درصد از پاسخ‌‌‌دهندگان در سال ۲۰۲۲، سفرهای داخلی را به خارج از کشور ترجیح می‌دهند، اما این اعداد در نسل‌‌‌های مختلف متفاوت است و جوان‌‌ ترین پاسخ‌‌ دهندگان بیشترین ترجیح را برای سفرهای بین‌المللی نشان می‌دهند. ۲۶‌درصد از افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال گفتند که سفر به کشوری دیگر برای آنان اولویت بالایی دارد. این احساس برای افراد بین ۳۰ تا ۴۴ سال به طور قابل‌توجهی به ۱۵‌درصد کاهش یافت، شاید به این دلیل که این گروه سنی احتمال بیشتری برای بچه دار شدن و تشکیل خانواده دارند که این امر، سفرهای بین‌المللی را گران‌‌‌تر یا پیچیده‌‌ تر می‌کند. علاوه بر این، مسافران بین ۴۵ تا ۶۴ سال و بالای ۶۵ سال کمترین انگیزه را برای بازدید از کشورهای دیگر داشتند.

گردشگری در ایران، اگرچه توسعه و گسترش ایرانگردی و جهانگردی به منظور استفاده هرچه بیشتر از مزایای متعدد آن اجتناب ناپذیر است ولی آنچه مسلم است این است که افزایش رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم، می‌تواند به سرعت کالای سفر را وارد سبد خانوارها کند و موجبات رشد سفرهای داخلی را فراهم سازد که امروزه متأسفانه به شدت افول کرده است.

پس هنوز هم برای توسعه این صنعت دیر نشده و با شناخت دقیق نقاط ضعف آن، تبلیغات گسترده و بهره مندی از آیتم امنیت بالا در ایران می توان بسیار از کسانی که علاقه و هزینه لازم برای گردشگری را دارند به بازدید از کشورمان ترغیب نمود.

 

    https://didshahr.ir/21860

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.