https://didshahr.ir/22895

در این مقاله تلاش کردیم کاربردی ترین نکات مهم بهداشتی و غذایی برای آن دسته از زائرینی که قصد شرکت در کاروان پیاده روی اربعین را دارند، ارائه دهیم.

اربعین

این روز‌ها افراد بسیاری علاقه‌مند سفر به کربلای معلی هستند؛ برخی افراد به صورت پیاده اقدام به این سفر می‌کنند که اصطلاحا پیاده‌روی اربعین گفته می‌شود و برخی دیگر هم به صورت هوایی؛ در میان کاروان‌ها و مسافر‌ها افرادی هستند که به آن‌ها بلد راه می‌گویند؛ مسافر‌هایی که برای چندمین بار حضور در این راهپیمایی بزرگ را تجربه می‌کنند.

برخی هم برای نخستین‌بار به مراسم جهانی پیاده روی اربعین و زیارت کربلا مشرف می‌شوند. در این گزارش سعی کرده‌ایم نکاتی را درباره نحوه آمادگی برای سفر اربعین بیان کنیم.

کارکرد موکب

موکب‌ها (چادر‌های خدماتی) که در مرز‌ها آماده پذیرش زائران هستند. تقریبا تمام مسیر پیاده‌روی اربعین از ابتدا تا انتها به وسیله چادر‌ها یا سازه‌هایی تقسیم‌بندی شده است و هیأت‌هایی از سراسر دنیا مسئولیت این چادر‌ها را برعهده دارند. البته قریب‌به‌اتفاق این هیأت‌ها قبیله‌های عراقی هستند و عراقی‌ها به هیأت موکب می‌گویند.

خدماتی که در این موکب‌ها به زائران کربلا ارایه می‌شود، شامل این موارد است: انواع پذیرایی صبحانه، ناهار، شام، انواع میوه، انواع شیرینی، انواع نوشیدنی، در اختیار قراردادن محل خواب و استراحت و مشت‌ومال زائران. موکب‌داری عراقی‌ها نیز شبیه هیأت‌داری ما آدابی دارد که باید با اعتنا به آداب، فضای صمیمی‌تری را میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها ایجاد کنیم.

گذرنامه اولین شرط خروج از مرز

نخستین چیزی که برای عبور از مرز‌های قانونی کشور لازم است، گذرنامه است. تا چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد؛ اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به نام گذرنامه‌های چندنفره وجود ندارد. برخلاف تصور، گرفتن گذرنامه کار پیچیده و سختی نیست و اگر مدارکتان کامل باشد، شاید یک ساعت وقت شما را بگیرد.

برای درخواست صدور گذرنامه باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. برای پیداکردن نزدیک‌ترین دفتر پلیس+۱۰ شما می‌توانید به سایت epolice.ir مراجعه کنید و در قسمت تماس با ما، نشانی دفاتر را جست‌وجو کنید. در‌سال جدید خوشبختانه عوارض خروج از مرز و روادید هم برای زوار اربعین حذف شده و پیش‌بینی می‌شود که این امر موجب افزایش زائران اربعین امسال شود.

توصیه های خوراکی پیاده روی اربعین

توصیه ما این است تا گرسنه نشدید، از خوردن غذا پرهیز کنید. هنگام گرسنگی غذا بخورید، نه هر زمان که به غذا رسیدید. از پرخوری و خوردن غذا‌های چرب اجتناب کنید. ممکن است در طول سفر افرادی که نذری توزیع می‌کنند، به شما اصرار کنند از غذای آن‌ها هم میل کنید، اما باید بتوانید به آن‌ها نه بگویید.

توصیه می‌شود از خشکبار به‌عنوان تنقلات هنگام این سفر استفاده شود، چراکه امکان فاسدشدن آن‌ها کمتر است، همچنین از خشکبار می‌توانید به‌عنوان هدیه به میزبانان عراقی هم استفاده کنید.

اربعین

میوه‌ها را در میان‌وعده استفاده کنید، نه با غذا. چند نوع غذا را با هم نخورید. پرخوری و درهم‌خوری منجر به سنگینی و مانع از ادامه پیاده‌روی می‌شود.

سبزی و سالاد را به دلیل عدم اطمینان از شست‌وشوی بهداشتی مطلقا نخورید. مصرف پیاز و گاهی سیر تازه اشکال ندارد.
مقداری نمک همراهتان داشته باشید. نمک بهترین پاک‌کننده و میکروب‌کش است. قبل و بعد از غذا کمی نمک بچشید یا در آب ریخته و دهانشویه کنید.

از مصرف چای زیاد حتی اگر رقیق باشد، اجتناب کنید. از نوشیدن و حتی تست کردن قهوه‌های خیلی تلخ و غلیظ عراقی هم پرهیز کنید، زیرا با ذائقه ما ایرانی‌ها همخوانی ندارد.

نخستین موضوعی که باید در نوشیدن و خوردن غذا در نظر بگیریم این است که در طول سفر اربعین آب فراوان بنوشید، اما برای نوشیدن آب نیز باید توجه کرد که تنها از بطری‌های پلمپ‌شده و آبی که اطمینان از سلامت آن دارید، بنوشید.

چند سوال و چند جواب

چه میزان باید مسیر پیاده را طی کرد؟

زائران ایرانی معمولا از نجف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند؛ اما برخی از هیأ‌ت‌ها مسیر بغداد تا کربلا را پیاده طی می‌کنند.

فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

از خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود ٨٠ کیلومتر است.

چند روز پیاده‌روی خواهیم داشت؟

معمولا ٣ روز و ٢ شب؛ یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می‌رسند.

آیا برای پیاده‌روی باید پول به همراه داشت؟

خیر؛ به خاطر رایگان‌بودن خدمات در طول این سه روز هزینه‌ای نخواهید داشت؛ اما مقدار کمی پول به همراه داشتن هم ضرر نخواهد داشت.

اگر شارژ موبایلمان تمام شد، چه کنیم؟

در طول مسیر (تقریبا هر یک کیلومتر) موکب‌هایی وجود دارد که در کنار جاده پنل‌های ۱۵ یا ۲۰ تایی برق قرار داده‌اند و زائران دستگاه‌های برقی خود را از طریق این پنل‌ها شارژ می‌کنند.

شما هم به میزبان هدیه دهید

زائران ایرانی باید دقت داشته باشند که از اقامت بیش از دوشب در منزل شیعیان عراقی که اقدام به در اختیار گذاشتن خانه خود به زائران اربعین می‌کنند، پرهیز کنند. سعی کنید با بردن هدیه‌هایی برای کودکان و نوجوانان عراقی شما هم این مردم میهما‌ن‌نواز را خوشحال کنید.

در این چند روزی که عراق هستید، بین موکب‌های عراقی و ایرانی فرقی قایل نشوید. حضور پررنگ در برخی از موکب‌های ایرانی گاهی باعث دلخوری عراقی‌ها می‌شود. سعی کنید در موکب‌های عراقی هم تا جایی که مقدور است، ساکن شوید.

از به همراه‌داشتن وسایل غیرضروری پرهیز کنید

از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ‌تاپ، تبلت و هرگونه اشیای قیمتی پرهیز کنید؛ در غیراین صورت به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات و… دردسر زیادی برای زائران ایجاد می‌شود. استفاده از کوله‌پشتی برای حمل مختصر وسایل همراه مناسب‌تر و راحت‌تر است.

اینفوگرافی اربعین

    https://didshahr.ir/22895

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.