ثابت شده است که «گردشگری» مسیرهایی را برای توانمندسازی فراهم میکند بنابراین اهمیت حضور زنان در حوزه را دو چندان کرده است.
دیدشهر: موضوع زنان در گردشگری بنا به دو دلیل بسیار حائز اهمیت است.
اول اینکه، دولتهای ملی و سازمانهای بینالمللی از طریق مجموعهای از قراردادها و حقوق بینالمللی متعهد به برابری جنسیتی هستند که این موضوع در اعلامیه پکن و برنامه اقدام، و دستور کار توسعه پایدار، به ویژه هدف پنجم توسعه پایدار ملل متحد آمده است. «برابری جنسیتی» و «توانمندسازی زنان» اجزای اساسی جوامع عدالتمحور هستند.
دوم، به دلیل نقش زنان در موقعیت پایینتر و مشاغل کمدرآمد در گردشگری، تاکنون از پتانسیل آنها برای مشارکت کامل در این حوزه استفاده نشده است.
توانمندسازی زنان برای مشارکت کامل در زندگی اقتصادی جهت ساختن اقتصادهای قوی، ایجاد جوامع پایدارتر و عادلانهتر، دستیابی به اهداف مورد توافق بینالمللی برای توسعه، پایداری و حقوق بشر و بهبود کیفیت زندگی زنان و به تبع آن جوامع ضروری است. برای بخش گردشگری، تاثیر برابری جنسیتی بیشتر و توانمندسازی زنان بسیار سودمند خواهد بود، زیرا سازمانهای متنوع و برابر جنسیتی بهتر عمل میکنند.
باتوجه بهاینکه «گردشگری» نقشی محوری در دستیابی به اهداف برنامه ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار دارد؛ در برنامه پنجم آن تعهدات به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان یکی از راههای رسیدن به هدف توسعه پایدار مطرح شده است. براین اساس، سازمان جهانی گردشگری که به عنوان یک آژانس تخصصی در زمینه گردشگری، متعهد به افزایش تاثیر مثبت توسعه گردشگری بر زندگی زنان است، از سال ۲۰۰۷، با مشارکت زنان سازمان ملل و طیف وسیعی از شرکای خارجی در سراسر جهان، برای مطرح کردن مسائل جنسیتی در خط مقدم بخش گردشگری، ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و تشویق کشورهای عضو به جریانسازی مسائل جنسیتی در سیاستهای گردشگری کار میکند.
در این باره بخوانید:
توانمندسازی زنان روستایی با رونق گردشگری
دلیل اهمیت این موضوع به این جهت است که در بیشتر مناطق جهان، زنان اکثریت نیروی کار گردشگری را تشکیل میدهند و زنان تمایل دارند در مشاغل گردشگری با کمترین دستمزد و پایینترین موقعیت متمرکز شوند.
پروژه «کانون توجه» بر ۶ حوزه راهبردی شامل اشتغال، کارآفرینی، آموزش و پرورش، مدیریت، سیاستگذاری و تصمیمگیری، سازمانها و جامعه مدنی و ایجاد سیاستهای بهتر متمرکز است که در چهار کشور اردن، کاستاریکا، مکزیک و جمهوری دومینیکن از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به صورت آزمایشی انجام شد. سازمان جهانی گردشگری نیز مجموعه جدیدی از دستورالعملها را برای رسیدگی به نیازهای زنان در بخش گردشگری منتشر کرد که این دستورالعملها به بخش دولتی و خصوصی، جهت استفاده از ابزارهای خاصی برای حمایت از موسسات و مشاغل گردشگری جهت ادغام ملاحظات جنسیتی در سیاستها، برنامهها، استراتژیها و افزایش فرصتهایی برای توانمندسازی زنان در گردشگری ارائه میدهد.
زنان با اکثریت نیروی کار در سراسر جهان (۵۴درصد) و همچنین اکثریت در مشاغل کممهارت یا غیررسمی، شوک اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ در گردشگری را سریعتر و سختتر احساس کردهاند. سازمان جهانی گردشگری، مجموعهای از توصیهها را برای پاسخی فراگیر ارائه کرده است تا اطمینان حاصل شود که زنان عقب نمانند. با نگاهی به آینده، این توصیهها همچنین حاوی اقداماتی برای بهبود بخش توریسم هستند. این سازمان قاطعانه معتقد است که این بیماری همهگیر فرصتی طلایی را برای گردشگری به ارمغان آورده تا تعادل جنسیتی خود را بازتعریف کند و بر این اساس گامهای بلندی در زمینه توانمندسازی زنان از طریق کاهش موانع ورود، افزایش بازیابی کارمندان زن، افزایش حمایتها و گزارش چگونگی اثرات آن برداشته است. چرا که این همهگیری بر مردان و زنان در گردشگری تاثیر متفاوتی گذاشته است.