https://didshahr.ir/3128

اقامتگاه بوم گردی مسئله یست که این روزها بیشتر با آن روبرو میشویم و ضروری ست که با مفهوم آن آشنا شویم و بدانیم که باید چه شرایطی داشته باشد.

 

شوون

 

به گزارش دیدشهر، اکولوژ ( Eco-Lodge) یا همان اقامتگاه بوم گردی، به فضایی اطلاق می شود که امکان اقامت، مشارکت و کسب تجربه مبتنی بر سبک زندگی میزبان را برای بومگردان فراهم می سازد. ساختار و سازه اقامتگاه بومگردی بر گرفته از معماری سنتی منطقه میزبان و با کاربست عناصر و مصالح بوم آورد است. رعایت اندازه، رنگ، شکل، بافت، مبلمان و حتی چیدمان بر پایه معماری پایدار محیط محور است.

نتایج نشان می دهد علاوه بر خصوصیات فیزیکی منطبق بر محیط شامل زاویه قرار گیری، رنگ بنا، اندازه انسان مقیاس و کاربری های چندگانه، بایستی نحوه مدیریت و بهره برداری نیز طبق اصول توسعه پایدار معماری لحاظ گردد. استفاده از سیستم چرخه مصرف آب، بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر، مدیریت پسماند و بازیافت آن و همچنین مشارکت محلی از جمله مصادیق لازم الاجرا در تحقق موفقیت یک اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک اقامتگاه پایدار در بومی گردی است.

جامعه بشری در آغاز هزاره سوم میلادی تغییرات تازه ای را درعرصه صنعت گردشگری تجربه می کند. صنعت گردشگری فرایند تلفیق یافته ای از فضای فیزیکی و جامعه انسانی می باشد که اشکال جدید آن نتیجه تغییر در ارزش ها و نگرش های زندگی انسان، تکنولوژی پیشرفته، رشد انفجارگونه اطلاعات و نیروهای سیاسی است.

صنعت گردشگری با ماهیتی چند بعدی علاوه بر تامین نیازگردشگران، باعث تغییرات عمده ای در سیستم جامعه میزبان می گردد. از اینرو دولتمردان در تلاشند تا با مهیا سازی و ارزشمند نمودن جاذبه های گردشگری درمناطق دارای پتانسیل، فرصت بهره مندی از ابعاد مثبت این صنعت را فراهم سازند. یکی از مهمترین تاسیسات گردشگری در تمام انواع آن، اقامتگاهها می باشند. هتل، متل، هتل آپارتمان، بوتیک هتل،ویلا، خانه روستایی و اقامتگاه بوم گردیبرخی از انواع آن می باشند. ویژگی های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کالبد میزبان، تعیین کننده فاکتورهای موثر در طراحی، ساخت و مدیریت بهره برداری اقامتگاه های بوم گردی می شود.

از این رو جامعه بین اللملی اکوتوریسم (The International Ecotourism Society یا TIES)، اقامتگاه بوم گردی را اینگونه تعریف می نماید: اقامتگاهی است که ضمن فراهم آوردن امکان اسکان و جذابیت برای بوم گردان، از طراحی و ساختی کاملا منطبق با اصول توسعه پایدار و معماری بوم میزبان بهره مند بوده و در مهمترین ویژگی، فرصت مشارکت جامعه میزبان و میهمان را در راستای توسعه بوم مقصد و بهبود وضعیت جامعه میزبان خلق می کند. اقامتگاه بوم گردی در بوم های مختلف دارای ساختاری منطبق با ویژگی های محیط میزبان از جمله فرم، رنگ، اندازه، ارتفاع، حجم و متریال تشکیل دهنده می باشند.

متاسفانه چالش و مساله اصلی در بسیاری از روستاهای کشور نبود یک استاندارد مطلوب و مبتنی بر توسعه پایدار برای احداث ابنیه و سایر ساختها از جمله اقامتگاههای بومی است. از طرف دیگر یکی از ابعاد موثر در تعیین حدود توسعه، طراحی بوم اقامتگاه های گردشگری مشتمل بر نحوه ساخت، نوع مصالح، همگونی با محیط طبیعی، نحوه مدیریت، انرژی مصرفی و… می باشد.

    https://didshahr.ir/3128

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.