https://didshahr.ir/6334

در سفرها یکی از مواردی که باعث تحول فکری در انسانها میشود، دیدن بناهای تاریخی در شهرهای تاریخی و کهن است یکی از این بناها کلیسای مریم مقدس اردبیل باشد.

کلیسای مریم مقدس اردبیل

نویسنده: مریم محرمی

به گزارش دیدشهر، به دلیل قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده ابریشم، این شهر از دیرباز محل آمد و شد بازرگانان و گردشگرانی از ادیان مختلف بوده، اما ارتباط این شهر با مسیحیت به ادوار بسیار طولانی برمی گردد.

در کوچه ای به نام ارمنستان گازران یا اونچو میدان، کلیسای متروکه ای وجود دارد که کم تر از دو قرن قدمت دارد.

این کلیسا در سال هزار و دویست و پنجاه و پنج ساخته شده که متولیان ساخت کلیسا مریم مقدس خانواده‌ی گالوست میرزایان و اهتمام خاچاطور شهبازیان بودند.

این بنا تا سال ۱۳۲۳ فعال بود و مراسم‌های مذهبی در آن برگزار می شد، آخرین مراسمی که در کلیسا مریم مقدس به انجام رسید، توسط کشیش وارطان ژاماگورسیان بود.

پس از آن سال به دلیل مهاجرت اقوام ارمنی از اردبیل به تبریز مراسم‌های مذهبی در تبریز انجام می‌شد و این کلیسا به تعطیلی انجامید.

بنای کلیسای مریم مقدس در ابتدا دارای متعلقاتی مانند حمام و مدرسه نیز بود که به کلی تخریب شده است و از تمام بنای تاریخی آن فقط ساختمان کلیسا باقی مانده است.

این مکان در سال ۱۳۷۹ به اداره میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی سپرده شد و بعد از بازسازی کلیسا مریم مقدس از این مکان به عنوان زورخانه استفاده می شود.

سال نصب و ساخت در کلیسا مریم مقدس اردبیل به تاریخ هزار و دویست و پنجاه و پنج است که بر روی آن درج شده میباشد.

این کلیسا بنایی است مربع مستطیل از آجر و گنبد ساده آجری. درازای بنا ۱۶ متر و پهنای آن ۱۴ متر است، درون بنا مربع‌ شکل و دارای چهار طاق نما میباشد، که بر روی ستونهای مربع شکل تعبیه شده‌اند.

طاق نماها جناقی و با نقاشیهای محدودی در ازاره تزئین یافته است محراب کلیسا نقاشیهایی به شکل ترنجهای گوناگونی دارد و رنگهایی که در گلهای گوناگون ترنج به کار رفته، سبز روشن و نارنجی روشن ودر متن سرمه‌ای است.

پنجره‌ هایی در پایین گنبد و در بدنه دیوار ساخته شده که نور داخل کلیسا را تأمین می‌ کنند. درب ورودی کلیسا چوبی و دارای تزئین‌ های هندسی زیبائی است، در محوطه کلیسا گورهائی وجود دارد که از سنگهای معمولی و رسوبی در ساخت آن استفاده شده و بر روی آنها صلیبهایی کنده شده است.

بر روی درب ورودی کلیسا با خط ارمنی، بوسیله تکه‌ هایی بریده شده از نی، که به شکل حروف درآورده و با میخ بر متن درب کوبیده‌ اند، چنین نگاشته شده است: این دربِ خانه حقیقی خداست، که بر رسم یادبود از طرف اگالوس ملیک میرزا یانس به کلیسای مریم مقدس هدیه می‌ شود.

آدرس:

اردبیل، سی متری، کوچه شورای اسلامی شهر(ساختمان سابق) که به زندان کوچه سی نیز معروف است محله ارمنستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.