https://didshahr.ir/6738

دار قالی را کنج خانه روستایی‌اش برپا کرد، در کارش آنقدر جدیت نموده و ابتکاری به خرج داد که اکنون در چندین روستا کارگاه‌های فرشبافی برای دختران و بانوان روستایی دایر کرده و ده‌ها خانوار از این طریق امرار معاش می کنند.

 

صنایع دستی

 

به گزارش دیدشهر، زهرا زن میانسالی است که با داشتن یک پسر و یک دختر معلول همسرش سال‌ها پیش خانواده را رها کرده و او پس از طلاق زندگی را تقریباً از صفر شروع کرده است، این بانوی کارآفرین اکنون علاوه بر تامین نیازهای خود به ده‌ها نفر نیز زندگی آبرومندانه هدیه کرده، دختر معلولش فوق لیسانس هنر می‌خواند و پسرش ترم آخر رشته حقوق است.

سمیه بانوی دیگری است که در پی بیماری صعب العلاج و ناتوان شدن همسرش اداره زندگی و گذران یک خانواده پنج نفری را به دوش گرفته و کارگاه خیاطی دایر کرده است، او نیز کارش را در کنج منزلش و با یک چرخ خیاطی شروع کرد، درکارگاه او هم اکنون چندین نفر مشغول کار هستند.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که در شهر و روستاهای استان بانوان کارآفرینی وجود دارند که با همت خود کارگاه‌ها و مکان‌های تولیدی و خدماتی راه انداخته و اقتصاد خانواد را رونق داده‌اند، اکنون رشته‌های خیاطی، صنایع دستی، بسته بندی مواد غذایی، فرشبافی، آشپزی و پخت غذا، مربا، انواع شیرینی، دسر و فعالیت در عرضه انواع سبزیجات و ترشیجات توسط بانوان رونق گرفته و بازار خوبی نیز پیدا کرده‌اند.

 

موزه صنایع دستی

 

ظرفیت زیاد اردبیل در بخش کار آفرینی

به گفته آنها، ظرفیت استان اردبیل در این زمینه بسیار زیاد است اما هنوز از این قابلیت استفاده بهینه صورت نگرفته و مسئولان می‌بایست بسیار بیشتر از این به موضوع توجه کنند.

حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ۲۷۰ هزار و ۴۲۰ نفری استان اردبیل را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانواده هستند، استفاده بهینه از این ظرفیت می‌تواند کمک حال مسئولان در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی بوده و از سوی دیگر بخشی از مشکلات خانوارهای با سرپرست زن را رفع کند.

 

صنایع دستی

 

مشکلات جدی زنان سرپرست خانوار استان

زنان سرپرست خانوار دارای مشکلات جدی هستند به همین دلیل باید برای رفع این مشکلات اقداماتی انجام داد چون اگر توانمندسازی این بانوان انجام شود، به طور یقین در تحکیم بنیان خانواده آنها تأثیرگذاری بیشتری دارد؛ هم می‌توان زمینه اشتغال آنها را فراهم کرد و هم در کنار خانواده‌هایشان زندگی بهتری را برای آنها فراهم کرد.

استان اردبیل با ظرفیت اشتغال در حوزه کسب و کارهای خانگی و مشاغل خرد و نیز اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و تعامل و هم افزایی بیشتر می‌تواند به استان‌سرآمد در مشاغل خانگی تبدیل شود.

فریبا محمدلو مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار این استان نیاز به کمک دارند، گفت: عمده مشکل زنان سرپرست خانوار و بانوان تولید کننده در این استان عرضه و فروش محصولات است و اگر مشکل پشتیبانی از آنها حل شود قطعاً طرح توانمند سازی اقتصادی این قشر موفق خواهد بود.

وی اظهار داشت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار طرح بسیار خوب و کارا برای استان بوده و این اداره کل آماده همکاری با دستگاه‌های متولی و همچنین جهاد دانشگاهی در اجرای موفق این طرح است.

او با بیان اینکه با همکاری و تعامل بین نهادهای متولی طرح به خوبی پیش خواهد رفت، اظهار کرد: باید اجرای این طرح از طریق برگزاری کارگاه آموزشی به افراد و مسئولان اطلاع‌رسانی شود تا در اجرای روند این طرح ممانعت ایجاد نشود.

 

صنایع دستی

 

صدور ۱۴۰ مجوز مشاغل خانگی ظی سال جاری

رحیم یونسی مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل هم از صدور ۱۴۰ مجوز برای مشاغل خانگی در این استان طی سال جاری خبر داد و اضافه کرد: طرح مشاغل خانگی در ۳۱۲ رشته آموزشی مصوب در کشور انجام می‌گیرد و در حال حاضر تعداد زیادی از آنها در استان اردبیل نیز اجرا می‌شود.

وی به صدور سه هزار و ۱۰۰ مجوز ایجاد مشاغل خانگی در سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: رشته‌های شغلی مورد استقبال در استان، قالی بافی، گلیم بافی، صنایع دستی، بسته‌بندی مواد غذایی، پرورش قارچ و تولید عسل است.

او بیان کرد: این اداره کل ضمن حمایت مالی از مشاغل خانگی به برنامه‌ریزی مناسب برای هدایت و پشتیبانی از این مشاغل هم اقدام می‌کند.

 

صنایع دستی

 

حمایت ۹۰ میلیاردی طرح مشاغل خانگی

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل همچنین با بیان اینکه در سال گذشته از ۹۴۰ طرح مشاغل خانگی بانوان بیش از ۹۰ میلیارد ریال حمایت مالی شده، تشریح کرد: با توجه به اینکه در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، این اداره کل ناظر است اما حمایت‌های لازم را برای انجام با کیفیت این طرح در استان انجام و تجربه خود را در این خصوص ارائه خواهد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل هم با اشاره به طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در این استان گفت: در این طرح توانمندسازی متقاضیان، اتصال به بازار و فروش محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار با اقدامات ویژه و به صورت پررنگ‌تر اجرا خواهد شد.

مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه شناسایی ظرفیت‌ها یکی از مراحل اصلی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: این طرح در راستای اجرای موفق این پروژه در سال‌های گذشته که در ۱۹ استان بصورت پایلوت در کشور انجام گرفت به جهاددانشگاهی در ۲۳ استان محول شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح توسعه رشته‌های نوین، توجه به مزیت‌های نسبی و رقابتی، پایدارسازی مشاغل، توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای، مشاوره و ارزیابی متقاضیان، اتصال به بازار و هدف‌مندی حمایت‌ها و کاهش وابستگی به تسهیلات مورد تأکید قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل همچنین با اشاره به اینکه اجرای این طرح در استان نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت، گفت: در راستای ارائه این پیشنهاد از سوی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده به وزارت کار، مقرر شده برای ۶ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور با بهره‌گیری از الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی اشتغال‌زایی شود.

 

مهران اوچی

 

 ظرفیت ۱۰۲ نفری طرح توانمندسازی اقتصادی زنان اردبیل

اوچی اردبیلی با بیان اینکه سهمیه استان اردبیل در گام اول این طرح اشتغالزایی ۱۰۲ نفر بوده و با توجه به میزان کارآیی و استقبال از آن قابل افزایش است، افزود: در مرحله اول این طرح، شناسایی مزیت‌های جغرافیایی و زمینه همکاری فعالان بخش خصوصی و غیردولتی، در مرحله دوم توانمندسازی، استعدادسنجی، مشاوره هدایت و آموزش متقاضیان و در مرحله سوم مشارکت کارآفرینان، خیرین و افراد پشتیبان پیش‌بینی شده است.

وی از شناسایی ۲۶۱ مورد مزیت نسبی اجرای این طرح در استان‌های پایلوت خبر داد و اتصال بیش از هزار نفر به بازار و بنگاه‌های بالادستی، استعدادسنجی ۳۳ هزار نفر و هدایت ۲۳ هزار نفر از متقاضیان در استان‌ها را از نتایج طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار برشمرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه هدایت و مشاوره مناسب در این طرح تاکنون موجب ارتقای کمیت و کیفیت محصولات ۱۳ هزار نفر شده و ۲ هزار و ۲۰۰ محصولی برندسازی شده، گفت: شناسایی و ارزیابی اولیه متقاضیان، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان، شناسایی و ارزیابی پشتیبانان طرح و اتصال به بازار، چهار فاز اجرایی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست است.

وی افزود: وظیفه جهاد دانشگاهی در الگوی ایجاد کسب و کارهای خرد و خانگی برای زنان سرپرست خانوار، آموزش و مشاوره، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعاتی، شبکه سازی، هم افزایی، تسهیلگری، جلوگیری از اتلاف منابع، تقویت روحیه تیمی و کارگروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی است.

 

نادرفلاحی

 

جدیت در صدور مجوز برای تولیدصنایع دستی

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز گفت که به دلیل اعطای تسهیلات ارزان، مشاغل خانگی با استقبال مواجه بوده و در راستای حمایت از تولید صنایع دستی صدور مجوز با جدیت انجام می‌شود.

وی از صدور ۴۲۵ مجوز مشاغل خانگی تولید صنایع دستی در استان خبر داد و افزود: بیشترین میزان مجوزها با ۱۸۰ مورد به رشته گلیم بافی و ۱۵۷ مورد به رشته ورنی بافی صادر شده است.

او با اشاره به اینکه اردبیل قطب تولید بافته‌های داری کشور است، اظهار داشت: ۲ مجوز به جاجیم بافی، چهار مجوز به رودوزی‌های سنتی، چهار مجوز به البسه محلی، ۲۴ مجوز به قلم زنی روی فلز، سه مجوز به زیورآلات سنتی و ۱۵ مجوز به معرق چوب داده شده است.

وی همچنین به صدور پنج مجوز به سفالگری، ۲ مجوز به نقاشی روی شیشه، سه مجوز به نگارگری، ۱۹ مجوز به تولیدات چرمی دست دوز، پنج مجوز به تراش سنگ‌های قیمتی و ۲ مجوز به ملیله سازی اشاره کرد و گفت: مجوزهای مشاغل خانگی به تولید کنندگان مستقل یا پشتیبان صادر شده و میزان اشتغال زایی به مراتب بیشتر از مجوزهای صادره است.

تاکید کارشناسان و گزارش مسئولان راهی را پیش روی استان قرار داده که در آن می‌توان با توجه ویژه به توانمندی زنان و رونق کسب و کار خانگی به توسعه اقتصادی استان بوِیژه رفع مشکل بیکاری کمک کرد.

این اقدام در پی خود می‌تواند به ایمن سازی محیط اجتماعی از طریق اشتغال زنان از جمله بانوان سرپرست خانوار کمک شایانی کند.

 

گزارش: گیتی طالبی

    https://didshahr.ir/6738

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.