https://didshahr.ir/18861

دریاچه شورابیل از جاذبه های طبیعی اردبیل و براساس نتایج مطالعات زمین شناسی؛ قدیمی تر از دریاچه اورمیه است.

شورابیل برفی


شورابیل؛ نگین نیلگون اردبیل


نویسنده: مسعود وسیله

به گزارش دیدشهر؛ دریاچه شورابیل در اواخر دوران سوم و اوایل دوران چهارم زمین شناسی تشکیل شده و طی این مدت طولانی شرایط طبیعی و زیستی منحصر به فردی کسب کرده است.

شورابیل دریاچه ای که یخ نمی بست

شورابیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهری در ایران است و آب آن در گذشته بسیار شور بوده ولی حدود دو دهه قبل با بی درایتی مدیران ذیربط وقت با توجیه های بی پایه به درون آن آب شیرین ریخته شد و این اقدام شوری آن را به اندازه زیادی کاهش داد.

میزان شوری این دریاچه به اندازه ای بود که آب آن حتی در برف و سرمای بسیار شدید منطقه در روزگاران قدیم هیچگاه یخ نمی بست.

تا قبل از سال ۱۳۷۲ باوجود سردسیر بودن شهر اردبیل سطح آب دریاچه شورابیل حتی در دمای منهای ۳۰ درجه سانتی گراد به علت غلظت بالای نمک و شوری آب به ندرت یخ می بست.

وقتی شورابیل تغییر زیست محیطی می دهد

در سال ۱۳۷۱ تفریحگاه محدودی در حاشیه شورابیل ایجاد و مقداری از آب رودخانه بالیقلو وارد این دریاچه شد اما نمک آن از ۶۵ میلی گرم در لیتر پایین تر نرفت.

یکسال بعد قرار بر این شد که از مخزن دریاچه شورابیل به عنوان پرورش ماهی و گردشگری استفاده شود و آب شیرین را از طریق کانال بند الماس رودخانه یاد شده به این تالاب هدایت کردند.

شورابیل


شورابیل اردبیل تنها دریاچه طبیعی داخل شهر ایران


این اقدام مغایر با موازین محیط زیستی در دریاچه شورابیل نه تنها سبب شده است که آب سطح آن به محض رفتن دما به زیر صفر منجمد شود بلکه با دیگر پیامدهای منفی ازجمله ظهور و فراوانی انواع پشه های آزاردهنده مواجه شده است که در فصول گرم سال موجبات اذیت حاضران در محیط این دریاچه و نیز اهالی ساکن در خیابانها و محله های پیرامون آن را فراهم می آورد.

آب شورابیل تا سال ۱۳۷۲ از روان آب های واقع در بلندی های اطراف این دریاچه تامین می شد و در اطراف آن چشمه های آب شیرین اندکی وجود داشت که سبب ایجاد نیزارهایی در اطراف شده ولی اکنون دریاچه ای با آب های مواج که در کرانه های آن چراغ های رنگارنگ خودنمایی می کنند، دستگاه های بازی پرهیجان و جاده ای آسفالته دورتادور آن را احاطه کرده است، تصویری کاملا متفاوت از محیط طبیعی قبلی به تماشاگر خود ارائه می دهد.

براساس آمارهای موجود در اداره کل هواشناسی اردبیل کمینه مطلق دمای هوای شهر اردبیل در طول ۳دهه گذشته با ۳۴ درجه سانتی گراد زیرصفر در چهاردهم بهمن ماه سال ۱۳۶۷ ثبت شده است.

شورابیل


زمستان شورابیل اردبیل را ببینید


اکنون این دریاچه که به عنوان منطقه نمونه گردشگری استان اردبیل تعیین شده به امکانات تفریحی ؛ ورزشی و فرهنگی بسیاری مانند قایقرانی، پیست پیاده روی و دو و میدانی، پیست دوچرخه سواری، باغ وحش، چندین هتل، شهر بازی، رستوران و نظایر آن مجهز شده است.

    https://didshahr.ir/18861

دیدگاه ها

  1. مهرداد گفت:

    بزرگترین دریاچه کره زمین رو داریم. بعد مینویسه تنهاااااااااا دریاچه متفاوت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتشار مجدد مطالب تنها با ذکر نام منبع "دید شهر" مجاز میباشد.